Wat zijn inbound en outbound links?
Bij linkbuilding heb je te maken met verschillende soorten links. Deze links zorgen ervoor dat je meer aanloop zult hebben van bezoekers op je website. En ze helpen bij een hogere waardering in de zoekmachines. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen inbound links en outbound links. Samen vormen zijn de draaicirkel waar de linkbuilding zich in bevindt. Maar wat zijn inbound links? Wat zijn outbound links? En wat hebben ze dan precies met linkbuilding te maken?
Wat zijn inbound links?
Met inbound links is het de bedoeling dat je de klant op een natuurlijke manier naar je website toe weet te halen. Dit wordt gedaan door het verspreiden van waardevolle content. De mensen die hierop afkomen zijn al ergens naar op zoek.
Vaak zijn ze dan op zoek naar een antwoord op een vraag. Als jij ze van dat antwoord kunt voorzien is de kans groot dat de klant blijft hangen. En de kans wordt dan ook groter dat er een product of dienst afgenomen zal worden.
Dit is een duurzame manier om een marketingcampagne mee te voeren. De kans is namelijk best groot dat de klant een volgende keer meteen bij je terug zal komen. Inbound marketing geeft de klant aan dat je kunt helpen bij de vragen die ze hebben.
Wat zijn outbound links?
Bij outbound marketing ben je de klant juist op aan het zoeken. Wanneer je de klant op wil zoeken kun je links plaatsen op andere websites die terugleiden naar jouw website. Dit is een minder afwachtende manier van marketing.
Voor welke vorm zou je het best kunnen kiezen?
Het is lastig te bepalen welke vorm van marketing voor jou het meest geschikt is. Dit is afhankelijk van meerdere factoren. Ieder bedrijf en iedere situatie zit anders in elkaar en vragen een andere handelswijze.
Toch zijn er wel richtlijnen die je erbij kunt gebruiken. Hierbij moet je je afvragen welke vorm het meest geschikt is. Outbound is geschikt voor korte acties of snel resultaat. Inbound is meer geschikt voor langlopende strategieën.
Inbound en outbound kunnen elkaar wel prima aanvullen. Inbound marketing kan een goede basis leggen voor de outbound marketing. Samen zijn ze krachtig en compleet. Jij trekt naar de klanten toe en de klanten trekken naar jou toe.
Waarom de combinatie inbound links en outbound links belangrijk is
Zoals gezegd zijn is de inbound marketing een goede basis om vanuit verder te werken. Het is belangrijk dat de basis eerst goed gelegd wordt voordat je verder gaat bouwen aan de marketingcampagne.
Hoe steviger de basis is, hoe meer profijt je ook zult hebben van de outbound marketing. De outbound marketing is een meer agressieve vorm van marketing. Deze is meer onzeker dan de inbound marketing.
Het is dan ook een risico als je met inbound marketing en outbound marketing tegelijk zou gaan beginnen. Daarom eerst de basis leggen met inbound marketing. En vanuit daar verder uitbreiden met outbound marketing. De combinatie van deze twee maken de marketing cirkel rond.